Salam Ukhwah

Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya:
Sesungguhnya Allah S.W.T tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan-amalan kamu.

The Iqra sekadar medan peringatan buat yang terlupa..
Diwujudkan tidak untuk mendabik dada..
Bukan menghebah-hebahkan keadaan semasa..

Sekadar memenuhi tuntutan agama..
Untuk ingat-mengingati kasih-mengasihi sesama manusia..

Siapalah kita kalau bukan hamba-Nya yang hina..
Yang pasti kita ketemui disuatu masa..
Akan dipertanggungjawabkan segala amalan di dunia..

Saturday, February 23, 2008

Kematian Yang Pasti..

Ya Tuhanku..
Aku sesali segala dosa yang telah aku lakukan..
Aku bertaubat..
Terimalah taubatku ini..
Mustajabkanlah doaku ini..

Ya Tuhanku..
Hal di dunia adalah mengganggu fikiranku..
Perbaikilah duniaku..
Setelah nanti kematian menghampiriku..
Juga di dalam perkuburanku..
Aku sungguh takut keseorangan di dalam kubur..
Dan aku takut liang lahad yang sempit..

Ampunkanlah dari apa-apa amalan buruk
Dan maksiat yang tersembunyi bagi ku..
Dan terangkanlah padaku apa-apa yang
Terselindung dari pengetahuanku..
Kasihanilah aku dalam sujudku ini..
Sahutlah aku dari sahutan kasihmu..
Terimalah untukku sebaik-baiknya permandianku..

Biarkanlah jiranku mendoakanku..
Dari doa-doa yang baik-baik..
Halalkanlah bagiku semua keburukkan yang kulakukan
Kepada semua orang yang menguruskan jenazahku..
Sungguhpun aku ditinggalkan sendirian..
Dan mereka yang telah meletakkan aku ke dalam kubur..

Aku mahu melihat Mu dipandangan mataku..
Dan luaskanlah tempat perkuburanku..
Oh Kaulah idaman oleh pandangan mataku..
Kini aku sudah tiba ditempat yang baru..
Di bilik ini,
Tiada lagi tempat bergantung..
Melainkan kau Ya ALLAH..

Wahai Tuhanku..
Yang permulaanya menjadikan kawasan lapang ini..
Dan telah aku ingati masa lalu ku..
Dari tanda-tanda ayat yang telah tertulis..
Dan pandangan mataku sudah jelas bagi ku..
Dari permulaan kini baru ku ketahui..
Barulah jelas pandanganku kepada kekuasaan ALLAH..
Tidak dapat ku tahan titisan air mata ini..
Yang mengalir kerana ingatanku pada Mu Ya ALLAH..
Akan aku pelihara kitab Mu..
Dan aku sanggup menjadi hamba abdi Mu..

Aku masih ingat betapa binasanya jasad ku
Semasa aku dikebumikan..
Di atas kekuasaan Mu kehebatan Mu dan kasih sayang Mu..
Hindarkanlah diri ku ini dari nafsu yang tidak diingini..
Kepada nafsu yang diredhai Mu Ya ALLAH..

Telah aku rasai tanah tempat perkuburan..
Yang ku genggam dalam mimpi..
Aku mahu berehat di dalam kasih sayang..
Dan keredhaan Mu pada ku..

Cukup sudah nikmat yang telah kau berikan kepada ku Ya ALLAH..
Aku bertaubat di atas kekuasaan Mu..
Kerana masih memberiku peluang berjalan
Di atas muka bumi Mu ini..

Lebih baik aku menahan lapar..
Dari menurut nafsu kejahatan..
Kuatkanlah imanku kepada Mu..
Seandainya aku diheret ke kanca maksiat..
Hindarilah aku dari bakaran api neraka..
Hindarilah aku dari bakaran api neraka yang menyambar diriku..

Ampunkanlah aku wahai Tuhan Yang Maha Menerima Taubat..
Ampunkanlah aku wahai Tuhan Yang Maha Luas Rahmat..
Aku adalah hamba Mu yang menzalimi diriku sendiri..
Wahai Yang Maha Hidup dan Yang Maha Mentadbir Segala-galanya..
Dengan rahmat Mu itu aku memohon pertolongan..
Baikilah segala urusanku..

Ya ALLAH..
Janganlah kau serahkan diriku ini kepada
diriku sendiri walaupun sekelip mata..
Ya ALLAH..
Jangan kau serahkan diriku ini kepada aku..
Aku tak mampu menguruskannya..
Ya ALLAH..
Jangan kau serahkan diriku ini kepada selain daripada engkau..
Mereka akan mensia-siakan ku..

Ya ALLAH..
Kepada Mu aku berserah diri..
Kepada Mu aku berhukum..
Ampunilah aku atas kesalahan yang sudah aku lakukan dan yang sebelumnya..
Baik yang aku sembunyikan atau yang aku nyatakan..
Engkaulah yang terdahulu dan
Engkaulah yang terakhir..
Tiada Tuhan melainkan Engkau..
Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Mu Ya ALLAH..

P/s : Semoga deraian air mata menjadi titisan yang berharga buat menyimbah api neraka semoga selamat di titian Sirat bahagia menuju syurga abadi.. InsyaALLAH..

No comments: