Salam Ukhwah

Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya:
Sesungguhnya Allah S.W.T tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan-amalan kamu.

The Iqra sekadar medan peringatan buat yang terlupa..
Diwujudkan tidak untuk mendabik dada..
Bukan menghebah-hebahkan keadaan semasa..

Sekadar memenuhi tuntutan agama..
Untuk ingat-mengingati kasih-mengasihi sesama manusia..

Siapalah kita kalau bukan hamba-Nya yang hina..
Yang pasti kita ketemui disuatu masa..
Akan dipertanggungjawabkan segala amalan di dunia..

Tuesday, March 11, 2008

Panik.. Melatah.. Menilai Tetapi Bukan Pada Ilmu Hanya Dengan Hasutan Sentimen & Syaitan

March 12th, 2008 | by Abu Saif | 906 Views | Print This Post Print This Post | Email this post Email this post |

media.jpg

Sebelum pilihanraya berlangsung, kita menolak media perdana.

Kita muak dengan hidangan melampau RTM dan Media Prima yang amat berlebih-lebihan dalam mempromosikan Barisan Nasional. Bukan sahaja menyalahi etika kewartawanan, malah tidak cerdik dalam konteks komunikasi. Malah terlebih utamanya melanggar agama dengan berita-berita yang diputar belitkan sesuka hati.

“Hairan saya. Langsung tidak kedengaran suara selain Barisan Nasional di dalam televisyen dan radio”, keluh kawan saya dari Nigeria.

Tiada negara seperti Malaysia. Kecuali negara-negara yang pemerintahnya digelar regim oleh bahasa media sendiri.

Tetapi mengapa selepas pilihanraya selesai, kita jadi peduli dan resah dengan permainan media perdana?

Setelah kejayaan Barisan Rakyat dicapai dengan peranan media alternatif, mengapa kejayaan itu mahu dimusnahkan dengan permainan media perdana?

PAS mahu melaksanakan hudud di Kedah? Ia propaganda Bernama.

Satu demi satu Tadika KEMAS dan Tadika Perpaduan terbakar. Ia propaganda Media Prima terutamanya TV3.

PAS Kedah mahu menutup Tadika KEMAS. Itu permainan Berita Harian. Juga di bawah Media Prima.

Kini, proses memilih Menteri Besar untuk Perak Darul Ridzuan berada di bawah suluhan lampu semua. Pelbagai keresahan cuba ditimbulkan hingga isu-isu perkauman yang sensitif ditiupkan secara halus untuk menambahkan resah orang ramai.

Lampu suluh itu tidak pula beriya-iya mahu mengenengahkan masalah Perlis yang juga berkrisis sesama Barisan Nasional dalam meluluskan Shahidan Kasim sebagai Menteri Besar mereka.

Mengapa kita harus peduli kepada permainan mereka? Biar pun Angkasapuri, bangunan Bernama dan Media Prima kini duduk di bawah kawasan Barisan Rakyat, ia masih media yang sama. Bercakap dengan nada yang sama. Malah bahasa angkuh golongan kalah, adalah jauh lebih merbahaya berbanding dengan bahasa angkuh golongan yang berkuasa.

Media alternatif harus terus berperanan, kerana kita berdepan dengan peperangan maklumat. Peperangan antara Barisan Rakyat dengan golongan al-Mala’.

SIAPAKAH AL-MALA’ ITU

Al-Quran mengistilahkan kaum yang berkuasa dengan nama al-Mala’!

Al-Mala’ itu adalah gelaran al-Quran yang terpakai kepada golongan raja, ahli politik, ahli perniagaan, artis, atau sesiapa sahaja yang berkuasa di dalam mana-mana masyarakat pada bila-bila masa.

Nuh berdepan dengan al-Mala’.

Hud berdepan dengan al-Mala’.

Perkataan al-Mala’ itu terbit dari kalimah ma-la-aa yang memberi maksud menuang penuh atau mengisi. Seperti perbuatan mengisi gelas dengan air.

Golongan berpengaruh digelar al-Mala’ kerana mereka berkongsi kelakuan yang sama. Dengan kuasa dan pengaruh yang ada, mereka mengisi kepala, mata, telinga dan seluruh pancaindera rakyat jelata dengan propaganda.

Saya mempersoalkan jati diri wartawan media perdana kerana sanggup mempertaruhkan kepentingan rakyat, semata-mata mahu memuaskan agenda propaganda golongan al-Mala’ ini. Mereka seakan tidak peduli kepada harga kesan kejahatan mulut mereka kepada negara.

“Seorang Muslim yang sebenar itu, adalah seorang yang kaum Muslimin lain terselamat dari kejahatan lisan dan tangannya” [Hadith riwayat Muslim]

72919017.jpg

JANGAN BERHENTI MENULIS

Para bloggers harus ingat bahawa peranan mereka lebih kritikal selepas berakhirnya pilihanraya. Mereka perlu berperanan merasionalkan fikiran rakyat dengan analisa yang mampu menjernihkan kefahaman rakyat di hadapan propaganda golongan al-Mala’ menerusi media perdana.

Jangan berhenti menulis dan jangan tumpulkan analisa dengan berasa selesa terhadap kemenangan yang berada di depan mata. Ia hanya permulaan kepada perjuangan yang lebih mencabar. Ini masa bekerja.

PENYEBARAN MAKLUMAT SECARA EFEKTIF

Bloggers pula memerlukan maklumat yang segar, telus, pantas dan efektif bagi membolehkan mereka membuat analisa.

Oleh yang demikian, PAS, PKR dan DAP mestilah efektif dalam melaporkan perkembangan terkini aktiviti mereka. Kita tidak memerlukan terlalu banyak cerita tentang drama-drama Barisan Nasional menyesuaikan diri mereka dengan kekalahan itu. Tetapi apa yang kita perlukan adalah maklumat perkembangan semasa kerajaan-kerajaan baru yang dibentuk di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Kerajaan Alternatif juga harus pantas memberikan reaksi kepada isu-isu yang berlegar. Jangan biarkan khabar angin bertebaran terlalu lama. Perkara dusta yang diulang berkali-kali boleh akhirnya menjadi bahan percaya.

Dalam ertikata yang lain, setiap Parti harus mempunyai jentera media yang bekerja sepenuh masa untuk menyiarkan berita terkini berhubung dengan perkembangan parti-parti komponen Barisan Rakyat kerana manusia hari ini, ‘agama’ mereka ditentukan oleh media.

Jangan berhenti ngeblog!

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur

1 comment:

pesfreak said...

terengganu ngn perlis pun ade masalah pilih MB...bukan perak jer..tp takde plak diorang nak citer kat media..

perlis tu kecik jer..pun berbalah gak...same2 parti plak tuh..kat perak tu bukan sesama parti...tp salah faham antara parti